262. Az illúzióról - beharangozó

A buddhizmus, főleg a mahájána irányzat alapvető fogalma az üresség. De az egész buddhizmus egyik legfontosabb élménye a viszonylagosság, az egymáshoz viszonyuló létezők önértékmentessége, egymástól való függése, és e függésben való látszat-létezése. Erről szól a függő keletkezés tanítása, amiről már régebben ezeken a hasábokon is megemlékeztünk. Nemsokára indítok egy új sorozatot, mely ezt a meghatározó elméletet igyekszik a maga módján körbejárni. Nem csak az üresség buddhista fogalmával foglalkoznánk, hanem általában az illúzió-természetű világ ismérveivel. Rengeteg a félreértés ebben a témában, és könnyű eltévedni, rossz következtetésekre jutni. Tökéletesekre jutni pedig lehetetlen. Magam is csak közelebb szeretnék kerülni hozzá, mert enélkül nincs buddhizmus.

Most még nem kezdek bele, hanem ide emelem a Szív szútrát, már nem először. Kérem, hogy ebben mélyedj el, kedves Olvasóm, mielőtt behatolunk a látszat birodalmába.

 A Szív szútra

A mély meghaladó bölcsesség szíve szútra
(Mahá pradzsnyá páramitá hridaja szútra)

Avalókitésvara bódhiszattva a mély meghaladó bölcsességben időzvén látja, az öt alkotórész mindegyike üres, és ezzel minden szenvedést meghalad.
Sáriputra! A forma nem különbözik az ürességtől, az üresség nem különbözik a formától. A forma valóban üresség, az üresség valóban forma. Így ilyen az érzés, az érzékelés, az akarat és a tudatosság is.
Sáriputra! Minden jelenségnek üresség a természete. Nem keletkeznek, és nem szűnnek meg, nem tiszták, és nem szennyezettek, nem növekszenek, és nem csökkennek.
Ezért az ürességben nincs forma, érzés, érzékelés, akarat és tudatosság. Nincs szem, fül, orr, nyelv, test és értelem, nincs szín, hang, szag, íz, tapintás és tudati folyamat, nincs birodalma az érzékszerveknek és a tudatosságnak. Nincs nem tudás, és nincs annak megszűnése, nincs öregség és halál, és nincs ezek megszűnése sem. Nincs szenvedés, nincs annak oka, nincs annak megszűnése, és nincs útja a megszüntetésnek. Nincs megvalósítás, és nincs megérkezés, mivel nincs, amit el kellene érni.
A bódhiszattvának a meghaladó bölcsesség által akadálytól mentes a tudata. Mivel nincs akadály, nincs félelem sem, így meghaladva minden illúziót a megszabadulást eléri.
A három világ összes buddhái a meghaladó bölcsesség által valósítják meg a tökéletes és felülmúlhatatlan felébredettséget.
Ezért ismerd fel a meghaladó bölcsességet, a nagy szent eszmét, a nagy tudás eszméjét, a felülmúlhatatlan eszmét, a hasonlíthatatlan eszmét, azt, ami véget vet minden szenvedésnek, a bölcsességet, ami valóságos és nem hamis.
Ezért hangoztasd a meghaladó bölcsesség eszméjét, amely így szól:
gaté, gaté, páragaté, páraszamgaté, bódhi szváhá
gaté, gaté, páragaté, páraszamgaté, bódhi szváhá
gaté, gaté, páragaté, páraszamgaté, bódhi szváhá

Eljött, eljött, végigjött, túljött, köszöntessék a megvilágosulás!