242. A buddhizmus előzményei 3. – a darsanák: Számkhja 3.
A három csoportba rendezett 25 tattván kívül a számkhja még tartalmaz 21 bhavát. A bhava jelentése teremtettség, tapasztalhatóság, teremtett, tehát feltételektől függő, múlandó létezés. Számozásuk négytől indul, mert az első három (lásd előző bejegyzés) a tattvák három csoportja. Az individuális létezés potenciális feltételeit a tattvák adják, a ténylegesen tapasztalható megjelenését pedig a bhavák teszik lehetővé. Tehát a bhavák azok a jelenségek, melyeket a prakriti emel a purusa elé, és amikből, mint építőkövekből, aztán a világ káprázatát felépíti számára.
IV. Traigunja
A három gúna, azaz minőségi összetevő, amikből a valóság szövődik. A jógában is gyakran használt fogalmak:
- szattva: világosság, tisztaság, szellemiség, könnyűség
- radzsasz: energia, mozgás, szenvedély
- tamasz: anyag, súlyosság, sötétség, tehetetlenség
A világ egyensúlyának feltétele a három minőség egyensúlya, mert egyik sem jobb vagy különb a másiknál. Ha az egyensúly megbomlik, a boldogság (szukha) eltűnik, és a kiegyensúlyozatlanság (dukkha) fellép. Ez a bomlás a purusa figyelmének hatására következik be, mikor a prakriti megsokszorozza magát, és táncba kezd.
V. Szanycsara: fejlődés, kibontakozás. Nem a szellemi megszabadulás felé való fejlődést jelenti, hanem az a kibomlást, amikor a prakriti az avjakta állapotból kiindulva differenciálódik, tehát inkább negatív fogalom a móksa, a megszabadulás szempontjából. A szanycsara eltávolodás az ősállapottól, és nem igazi fejlődés, mert az csak az igazság felé való növekedés esetében értelmezhető. Amúgy sincs fejlődés, csak emelkedések és hanyatlások végtelen váltakozása, ciklusa.
VI. Pratiszanycsara: a szanycsara ellentéte, tehát visszatérés az ősállapothoz, a ciklus másik szakasza.
VII. Adhjátma: szubjektivitás, 13 individuális tényező:
- buddhi: itt az egyéni megismerő értelem
- ahamkára: én-képző, itt az én és a nem-én között különbséget tévő értelem
- manasz: itt a felfogó és értelmező, tudattartalmakat konstruáló, az érzékelő és cselekvő szerveket uraló értelem
4-13. érzékelő és cselekvő szervek
VIII. Adhibhúta: objektivitás, 13 objektumtípus, párjai az előbb felsorolt szubjektív tényezőknek:
- minden, ami megismerhető
- minden, ami más, mint mi magunk
- minden, ami felfogható és megérthető
4-13.: minden, ami a szerveinkkel érzékelhető, vagy ami elgondolni, cselekedni képesek vagyunk
IX. Adhidaivata: a 13 szubjektivitás-objektivitás párhoz egy-egy istenség is kapcsolható, ami szimbolizálja, megszemélyesíti azokat.
X. Abhibuddhi
Az érzékelő és cselekvő szervek és képességek tudatosításának, valamint a manasz (elme) által konstruált tudattartalmak megértésének ötféle formája:
- értelmi megragadás, a tudás bizonyossága;
- én-hit, éntudat, az ahamkára megnyilvánulása, amelynek hatására a purusa a tudattartalmakat énnek tekinti, és azokat tévesen önmagával azonosítja;
- tárgyra irányuló vágy, szerzés vágya;
- működésre irányuló vágy, cselekvés vágya;
- a tényleges cselekvés.
XI. Karmajóni
A cselekvés motivációi, a tettek öt forrása:
- energia, tetterő, cselekvési vágy;
- hit, bizalom az igazságban;
- áldás, üdvözülés, boldogság;
- óvatlanság, elmerülés az anyagi világ élvezetében;
- tudásvágy, itt kizárólag a megszabadító tudás iránt.
XII. Váju: a finomanyagi testet átható és működésben tartó ötféle energia.
XIII. Karmátman
A cselekvő én (a cselekvésben megmutatkozó én) ötféle formája:
- szattvikus, jóra irányuló aktivitás;
- objektivitás, tárgyszerűség, önmagunk szemlélése;
- a fenti kettőt kapcsolatba hozó, a rossz cselekedetek mozgatója, mely a világot énre és nem-énre, vágyakra és ellenszenvekre bontja;
- következtetéssel gondolkodás, jó és okos cselekvés;
- az énkép azon összetevője, amely nem kapcsolódik a gondolkodáshoz és a következtetéshez.
XIV. Avidja
A már sokat emlegetett nemtudás, illetve még pontosabban hamis-tudás. 62 rétegű, és öt csoportba sorolták őket:
- nyolcféle tamasz, szellemi sötétség, ami abból áll, hogy magunkat a prakriti valamely megnyilvánulásával azonosítjuk (az avjaktával, a budhival, az ahamkárával vagy az öt tanmátrával);
- nyolcféle móha, illúzió, amely valamely képességek megszerzésének téves elképzeléséből áll;
- tízféle máhamóha, nagy illúzió, az a tévedés, miszerint valamely cselekvő vagy érzékelő szerv segítségével el lehet jutni a megvilágosodáshoz;
- tizennyolcféle támiszra, elvakultság, amely a szenvedést okozó világ elleni gyűlöletből áll;
- tizennyolcféle andhatámiszra, amely a halál miatti kétségbeesésben mutatkozik.
XV. Asakti: 28 féle testi vagy szellemi fogyatékosság, elégtelenség, tökéletlenség, valamint a XVI. és XVII. pontban részletezzetek hiánya.
XVI. Tusti: Elégedettség vagy sikeresség a következők miatt: a purusa, és más dolgok, pl. prakriti, buddhi, ahamkára, ego nem-azonosságának felismerése, vágyakról, élvezetekről, másoknak való fájdalom okozásáról való lemondás.
XVII. Sziddhi: tökéletesség, pl. egység és sokféleség megértése, az igazság megértése, mások segítése.
XVIII. Múlikártha: tíz gyökértény, alapigazság:
Prakritire vonatkozó négy alaptény:
- valóságos
- csak egyetlen létezik
- céltudatos, egy cél elérésére irányul a szándéka
- nem önmaga a célja, hanem a purusa kívánságainak teljesítése
Purusára vonatkozó három alaptény:
- különbözik a prakrititől
- passzív, nem cselekvő
- sok van belőle
A kapcsolatukra vonatkozó három alaptény:
- egyesülés, a purusa időnként a prakritibe merül
- szétválás, a purusának lehetősége van leválni a prakritiről
- tartósság, mert bár kapcsolat ideiglenes, de csak nagy erőfeszítéssel bontható meg
XIX. Anugrahaszarga: a tapasztalati világ teremtése a prakriti által, és ennek öt, érzékelhető módja.
XX. Bhútaszarga: A teremtett lények 14 létformája, melyből egy az ember. Kiemelendő, hogy lélekkel rendelkezőnek nevezik meg az állatokat és a növényeket is.
XXI. Bandha: Tudati béklyók vagy kötelékek a prakritihez, a vikárákhoz vagy a dogmákhoz, szokásokhoz, előítéletekhez és szertartásokhoz.
XXII. Móksa
Megszabadulás, ami háromrétű. Ez nem azt jelenti, hogy háromféle módon lehetséges megszabadulni, hanem azt, hogy mindhárom rétegét meg kell valósítani:
- megszabadító intuitív bölcsesség a tudás növelése által;
- szenvedélymentesség, a vágy, gyűlölet és szenvedélyek elcsitítása útján;
- a prakritivel való egyesülés felszámolása, mely után a purusa végre önmaga felé fordítja a figyelmét.
XXIII. Pramána
A tudás három forrása, a tudás megszerzésének módja, annak megítélése (hasonló a Nyája módszeréhez): lehet személyes tapasztalás, következtetés, analógia, megbízható személy hitelt érdemlő nyilatkozata (a Védán kívül másra is kiterjeszti).
XXIV. Dukkha
Szenvedés, fájdalom, kizökkentség. A prakriti által festett világ szükséges velejárója, amibe a purusa belekapaszkodik, ezért érinti a karma, és úgy érzi, megtörténik vele a világ, annak minden baja, esetlegessége, töredezettsége és tökéletlensége. Így maga a szenvedés nem más, mint a szabadság korlátozása, önkorlátozás, a szenvedés lényege pedig a prakriti őseredeti, avjakta egységének a megbomlása. Ha egy bölcset ér a szenvedés, az épül belőle, mert meg akarja ismerni az okát, és az így szerzett tudás az igazság ösvényére vezeti.
A darsanák ismertetését legközelebb a jógával folytatjuk.