209. Helyes éberség – A jelenségek szemlélése 2. – Az öt halmaz
A tudattartalmak második csoportja, melyeket az Ösvényen éberen vizsgálnunk kell (A 36. bejegyzésben részleteztük a halmazokat):
- anyagi forma
- érzés
- észlelés
- késztetések
- tudomás
Ismerni kell az öt halmaz mindegyikének keletkezési és megszűnési módját, amihez először is fel kell ismerni mulandó természetüket. Aki az öt halmaz képzetében él, azok foglya, az sosem szabadulhat a dukkhától, a kizökkentségtől és a káprázattól, mivel a szubjektív személyiség téves elképzelését ez az aspektus tartja fenn, ezért szükséges szenvtelenséget és szenvedélymentességet alakítani ki irányukba. A nevük is ez: a ragaszkodás öt halmaza, mely ragaszkodás leginkább az „én” felé nyilvánul meg. Az öt halmaz sorozata a durva fizikai testtől az egyre finomabb tudati aspektusok felé halad.
Az anyag a négy elem keveréke, az érzés a tapasztalatok érzelmi, az észlelés a tapasztalatok kognitív aspektusa. A késztetés a tudat akarati aspektusa, ami a jelenségek potencialitására reagál. A tudomás a tudat azon része, aminek tudomása van valamiről, tehát az ötödik halmazba tartozik minden jelenség, amiről az embernek tudomása van, amit ismer, vagy amiben téved. A tudatlan elme ezt az öt halmazt azonosítja az „énnel” és az „enyémmel”, és ez illúzióban megnyugszik. Az öt halmaz létezésének képzetébe ragadt ember azt mondja: „én vagyok”, azonban az elemző elme belátja az „én vagyok” köd-bábjának öt arcát, és elveti azt a képzetet, mely szerint az emberi létezésben benne rejlik egy független és változatlan cselekvő, majd belátja, hogy a tapasztalás minden aspektusa végső soron éntelen.
A Buddha nem csupán cáfolja a változatlan „én” elméletét, de azt a pszichológiai tényt is előrevetíti, hogy az „énnek”, mint független és állandó entitásnak az elképzelése a hatalom és irányítás látomásához és vágyához kapcsolódik, gyökere pedig a mulandóság tudásából adódó rettegés. Az „énbe” ragadt ember is úgy tapasztal a halmazain keresztül, mint a megszabadult elméjű ember, de a tapasztalatait máshogyan értelmezi, emiatt helyzetén végül változtatni nem tud, bármennyire igyekszik; ezért törik és szenved az „énje” védelmében vívott harcok során nyilvánvalóan bekövetkező vereségei miatt.
Az öt halmaz feletti elmélkedés során tehát az „én” és „enyém” képzetét vizsgáljuk újra és újra.