99. Lépések 5. – Viszonyulás, függés, megragadás
A buddhizmus alaptétele a függő keletkezés tana (pratitja-szamutpáda). Már többször említettük ezt a tanítást, jelentősége és végtelen mélysége miatt a későbbiekben részletesen kifejtésre kerül. Lényege, hogy minden dolog és jelenség okok és következmények láncolata, egymást feltételezik, és az összefüggés megszűnésével a dolgok léte is véget ér. Az egymásba-fonódottság, mint a létezés feltétele azt is megmutatja, hogy semminek nincs önléte, magánvalója, minősége, tehát alapvetően üresség-természetű. A hosszú a rövidhez, a kicsi a nagyhoz, az élő a nem élőhöz képest birtokol minőséget, önmagában tulajdonságok nélküli. De ez nem nihilizmus, mert ami rögzített tulajdonságok nélküli, az egyben a végtelen potencialitást is magában hordozza. A Buddha ezen is túlmutat, és a teljes üresség és a teljes telítettség, a folyamatos mozgás és a végső mozdulatlanság végletein túl felmutatja, hogy a valóság a szavakon túl, a fogalmaink lebontása után található. Ez a tanítás nem tagad semmit, elismeri a létezést, még az önálló, elkülönített létezést is, és a létélményt sem tekinti hamisnak. Elfogadja a tapasztalatot, mint elsőrendű lehetőségét a tanulásnak és a megvilágosodásnak, de felhívja a figyelmet, hogy viszonyulásaink valójában függések, és ezek megragadása szenvedést, dukkhát okoz.
A függések rendszerének teljes, mindent átfogó hálóját, egy hindu képet használva, Indra szövedékét csak a megvilágosult látás ismeri fel, a hétköznapi, megtévesztett tudatosság erre képtelen. Ez a szövedék a jelenségek világa, ahol a kategóriáknak nincs saját valóságuk, de mégis a valóságon alapulnak. Másképpen: a kategóriáknak nincs önlényegük, de a létük minden pillanatával a lényegről tudósítanak.
Rövid és hosszú, nagy és kicsi, élő és élettelen egymással összeolvadva léteznek, bár különállóak, hatnak egymásra, és mind magában birtokolja az összeset. A függő keletkezés nem homályosítja el az igazságot, hanem maga az igazság. A dolgok és jelenségek valóságának megértése megalapozza az ürességük felismerését. Aki ezt nem érti, bármennyit is tud, nem ismerheti fel az igazságot.
- Önazonosnak hiszed magad, pedig még az időjárás, az étel, a többiek véleménye, a neveltetésed, képzeteid, körülményeid is állandóan megszabják hangulatod és késztetéseid. Viszonyulásaid és függéseid ne csak a nagy dolgokban vedd észre, lásd meg a hétköznapokban is, aztán apró lépésekkel haladva csodálkozz rá a létezés természetére.
- A végső valóságról és a dolgok igaz természetéről nem jelenthető ki semmi, nem állítható semmi. Ha meg akarsz ragadni valamit ezekkel kapcsolatban, hibát követsz el. A megragadás az, ami a megvilágosodástól elválaszt minket. Minden kijelentés, minden állítás fog, tapad. Éber tudatossággal nézd a világot, nézd magadat, és ha már elég bölcs vagy, akkor már csak azt nézd, amit a világ kelt fel benned.
- A test-halmaz megragadása elhiteti, hogy a tested te vagy, vele születtél és vele halsz. Az érzés-halmaz megragadása elhiteti, hogy a dualitás létezik, a dolgok saját, állandó minőséggel rendelkeznek, amihez alkalmazkodnod kell. Az észlelés-halmaz megragadása elhiteti, hogy a dolgok megjelenési módja állandó, és neked tudomásul kell venned őket, mert meghatároznak téged. A késztetés-halmaz megragadása elhiteti, hogy reagálásod eleve szabott, a következmények az eleve létezők miatt törvényszerűek. A tudatosság-halmaz megragadása elhiteti, hogy észleléseid és az azokra válaszul született késztetéseid összessége egy „ént” alkot, mely, bár a halmaz folyamatos mozgásban van, mégiscsak stabil és örök. Az „én” megragadása elhiteti, hogy ennyi vagy.
- A balga aztán eltéved, és a saját csodálatos, kivételes „énje” helyett a rendkívüli, kivételes halmazaival foglalkozik. Régen illúzióiba, most felülemelkedettségébe szerelmes. Korábban énjét, most éntelenségét isteníti.
- Semmit nem kell igazolnod, semmit nem kell felmutatnod. Nem kell világot másik világra váltanod. És főleg nem kell ragaszkodásaid helyett a nem-ragaszkodáshoz ragaszkodnod.
- Folyamatosan viszonyulunk, magunkat, eredményeinket másokhoz és más jelenségekhez mérjük. Ilyen szempontból a meditáció nem lehetne munka, miközben mégiscsak erőfeszítés. Nagyon nehéz megtalálni a középutat, az egyensúlyt, végig fenntartott éberség szükséges a gyakorlás során.
- Az a gondolat, érzés, dolog vagy jelenség, amit nem éberen figyelsz, amihez hozzátapadsz, legyen bármilyen apróság, megragad és magával ránt, mint a zúgó folyó.
- Ha a tökéleteshez ragasztod magad, tökéletes leszel. Majd abba kapaszkodsz rémülten, ám hiába, mikor eljön a halál. Teljesen mindegy, hogy tökéletes vagy tökéletlen leszel. Csak szavak és viszonyulás, semmi több.
- A hétköznapi bölcsesség: amihez ragaszkodsz, az vagy, ha a szenvedéshez ragaszkodsz, akkor az, ha a megoldáshoz, akkor az. A felülemelkedett bölcsesség: bármihez ragaszkodsz, az „éned” elkülönültsége megnyilvánul, és végül is csak a ragaszkodáshoz ragaszkodsz.
- A hétköznapi bölcsesség: a vágy szenvedés, a kötődés szenvedés, a ragaszkodás szenvedés, ezért el kell engedni őket. A felülemelkedett bölcsesség: a vágyat, a kötődést, a ragaszkodást békén kell hagyni, mert az ellenük folytatott küzdelem vágy, kötődés és ragaszkodás.
- Amit kívánsz, veled marad. Amit elutasítasz, veled marad. Ha kívánsz és elutasítasz, magaddal maradsz.
- Amit elengedsz, megszűnik. Már csak az elengedést kéne elengedni. Már csak az elengedőt kéne elengedni.
- Az ideális gyakorlás iránti vágy is válhat rabsággá. A buddhaság is válhat kényszerré. A szent is unhatja állapotát. A szamszárában is lehetünk boldogok. Ne várd, hogy eredményeid majd megőriznek.
- Még a törekvés is feltételekhez kötött körülmény. Törekedjünk, de ismerjük fel, hogy az is korlátozott.
- Az „üresség” sem „én”, az „üresség” elképzeléséhez való ragaszkodás is ragaszkodás.
- Az utad elején bátran törekedj és ragaszkodj. Ha egyszerre akarsz minden kötöttségedtől megszabadulni, ott fogsz állni az Ösvény elején pőrén, fegyvertelenül, eszközök nélkül.
- A tapasztalat megragadása, a szentség megragadása, a Nemes megragadása, a Buddha megragadása, a megvilágosodás megragadása, az Isten megragadása – csak megragadás.
- A szépség tapasztalása, a szentség tapasztalása, a Nemes tapasztalása, a Buddha tapasztalása, a megvilágosodás tapasztalása, a nirvána tapasztalása, az Isten tapasztalása – csak tapasztalás.
- Az emberek ragaszkodnak a különleges dolgokhoz. Fontosak nekik a nagy ívű, mély benyomások, sorsfordító tapasztalások. Szeretnek szert tenni időnként nagy belátásokra. De a legjobb, ha csak úgy csendesen, hétköznapian szemlélődünk a világ felett, nézegetjük a dharmákat, és belátással éljük egyhangú napjainkat.
- Ha már beláttad, hogy sehová nem vezet a bölcsesség megszerzése, és kitartóan gyakorlod az elengedést, vigyázz, mert abból is lehet kényszer. A belátás, ha megkötöd, emlékké válik, majd tapasztalattá, az pedig véleménnyé, nézetté, és kész a baj. A belátásodat tanítsd meg, hogy felismerje: a dolgok csak e pillanatban vannak.
- Bármit akarsz elérni, szelídíteni, nevelni, figyelve, csendben, türelemmel tedd. Amit erővel ragadsz meg, az elkeseredik, megijed, torzul, és elrejti magát. Ez vonatkozik saját magadra is.
- Egészen addig kell elengedned mindent újra és újra, amíg már többé nem várod el semmitől, hogy legyen másmilyen.